Svar: Mad og søvn i forbindelse med vuggestuestart

18. marts 2019

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål omkring kost og søvn, når din dreng begynder i vuggestue :)

Jeg kan godt forstå, du synes, det er lidt svært, når du skal medbringe alle måltider, og vuggestuen ikke har nogen madordning. Mange børn spidser mindst halvdelen af deres daglige måltider i daginstitutionen, og det betyder, at han skal have en del mad med - og også en del variation :)

Du bør følge Fødevarestyrelsens anbefalinger omkring kost - og de har blandt andet lavet pjecen "Gi madpakken en hånd", som du finder på altomkost.dk. Den er hovedsageligt for børn fra 1 år og voksne, men du kan stadig have glæde af at læse lidt omkring anbefalingerne. "Madpakkehånden" viser 5 fingre som står for følgende:

Brød (rugbrød og fuldkornsbrød - evt. grød, som kan varmes)

Grønt (snack-grønt og pålæg - evt. grøntsagsmos som kan varmes eller kogte/ovnbagte grøntsagsbuketter/rester fra aftensmaden)

Pålæg (kylling, kød, ost, æg)

Fisk (mindst en slags fiskepålæg)

Frugt og bær (de friske og det søde, - evt. smoothies)

Jeg vil anbefale dig, at du taler med pædagogerne om, hvor meget de kan varme mad til hvert barn. Jeg forstår godt dine bevæggrunde for at give ham f.eks. grød eller mos med, - og det vil også være helt relevant i forhold til hans alder - men du er nødt til at finde ud af, om de rent praktisk kan varme dette. Det er naturligt meget tidskrævende at skulle varme mad til 10 børn (10 forskellige retter) eller hvor mange børn, der nu er på stuen...

Men ja, i forhold til dine spørgsmål, så tænker jeg, at det vil være fint med grød og mos - du kan lave det selv og medbringe det i en bøtte, som kan gå i mikroovnen. Du kan også købe færdige produkter - grødpakker, som blot skal blandes med kogt vand og middagsretter på glas, frugtmos på glas og lignende...

Det kan være en god idé at give ham boller og rugbrød med (uden hele kerner) og igen må du her tale med pædagogerne om, hvorvidt de har mulighed for at skære det i mundrette hapsere, eller du skal gøre dette hjemmefra. Du må meget gerne give ham rester fra aftensmaden med til frokost - det kan være frikadeller (kød eller fiskedeller), kogte/bagte grøntsager og lignende. Han kan også få lidt kogte pastaskruer, et hårdkogt æg eller måske lidt rejer med en dag...

Smørbart pålæg er en god idé - makrel er fint, du kan dog også købe eller lavet andet fiskepålæg f.eks. sildepostej, torskerogn, laksemousse eller lignende. Du kan også give ham smøreost, eller lave f.eks. kyllingemango - der er opskrifter i min bog om børn og mad, som jeg ved du har :)

Grøntsagsmos kan også bruges som smørbart pålæg. Det kan være avokado, som du nævner, men det kan i princippet også være en mos fra glas, som medbringes og smøres på brødet, når det er spisetid...

Frugt og bær kan gives skåret i både eller små stykker eller revet - det ...

Annonce

... er forskelligt hvor godt børn i 10 måneders alderen er til at tygge, så du må forsøge at give det med i en konsistens, som du tænker, at han vil kunne kapere. Måske vil æble- og pærebåde stadig være for hårde for ham, men så kan du give det med som mos. Prøv igen at tale med personalet om, hvor meget de har mulighed for at skære ud osv, når det er spisetid og hvor meget der skal være gjort klar hjemmefra... Der er jo visse fødevarer, som hurtigt blive brune og ikke særligt lækre og som derfor helst skal tilberedes lige før servering f.eks. banan og avokado...

På bollen formiddag og eftermiddag er det fint med smør, og du må også meget gerne give ham feks. frugt- eller bærmes på bollen. Han må også meget gerne få ost. Det kan være smøreost eller det kan være ost i stænger. Du kan købe "ostehaps" eller du kan købe en mild skæreost og selv skære ud i stænger, som han kan sidde med og gumle på.

Smoothies kan indgå som del af en varieret kost, og du bør lade dem indgå sammen med frisk frugt og bær. Sørg også for at variere mellem de forskellige typer, så han får så meget variation af frugt og bær som muligt.

Et forslag til en dagsplan kunne f.eks. se således ud:

Vågner og starter dagen omkring kl 06

Morgen 6.30: Havregrød, vand eller mme af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med rester fra aftensmaden som f.eks. frikadelle, pastaskruer, grøntsagsbuketter.. og må også meget gerne suppleres med peberfrugt, agurk, tomat, avokado, majs, ærter.. og meget gerne med grøntsagsmos - hjemmelavet eller en middagsret fra glas. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Puttes til middagslur

Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop. Må også gerne tilbydes lidt tykmælk (max 100 ml) eller lignende med lidt frugtmos som topping, kan også tilbydes frugtgrød med mme.. vand af kop.

Hentes fra vuggestue

Tilbydes evt. lidt frugt, bær, frugtmos eller lignende, samt vand af kop, når I kommer hjem...

Aften 17.30: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. efter behov.

Tilbydes evt. en godnatgrød eller en banan, vand eller mme af kop og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19...

Sen aften 22: Drømmeflaske og sover uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød...

Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre - og tal endelig med pædagogerne i institutionen om, hvordan de plejer at gøre og hvilke muligheder der er med hensyn til medbragt mad, opvarmning, udskæring/servering osv. :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!